Jak smysluplně nakupovat v letošních výprodejích?

15. 11. 2021.
_dsc3234.jpg

Text: Eva Urbanová (aktualizováno pro sezónu podzim/zima 2021)

čtení na 5 minut 

Po Vánocích se tradičně roztrhne pytel s výprodeji módy. Ani náš obchod není výjimkou. Na rozdíl od fast fashion má sice “pomalá móda” omezený počet sezón, slevy bývají omezenější (a já věřím, že i oboustranně férovější), i v ní ale hrají roli trendy, počasí, barevné i materiálové preference. Příští kolekce jaro/léto i podzim/zima tak budou jiné, než ty letošní. A to je dobře! Jsou nadčasové modely, kterých se sezónnost netýká (bílá košile, černý rolák), ale i ty jejich designéři opakují v nových kolekcích s lehkými obměnami střihu či materiálu. Výprodeje tak k módě nerozlučně patří. 

Pro zákazníka je přelom roku často obdobím, kdy na nákupy míváme čas, chuť i prostředky. U někoho to souvisí se zimním “blues”, u někoho třeba i s finančními příspěvky, které nám Ježíšek nechal pod stromečkem. Pokud jsme před Vánoci utráceli za ostatní, nyní se vracíme sami k sobě a chceme se cítit dobře. To nahrává impulsivním nákupům, které obchodníci podporují mohutnou slevovou reklamou. Jak ve výprodejích pořídit to, co nám bude dlouho sloužit a co nám přinese skutečnou radost?

  1. Nejdříve si udělejte si malou inventuru šatníku a botníku. Pokud jste příznivci pomalé módy, možná jste ji naposled dělali někdy v září či říjnu s koncem teplých dní. 
  2. Co vám chybí? Něco vám naopak přebývá? Něco chcete nosit, ale nemáte to s čím kombinovat? Výsledkem by měl být přibližný seznam toho, po čem toužíte a do čeho chcete investovat bez ohledu na to, co je vám nabízeno. 
  3. V této fázi sezóny již odložte modely, které jste od jejího začátku nenosili a ani v příštích dnech si je neplánujete vzít na sebe. Máte-li čas a pokud situace dovolí, leden/únor je skvělá doba na uspořádání výměnného bazárku s přáteli, kde tyto modely můžete předat dál. 
  4. Správný nákup vyžaduje nejen seznam, ale i (alespoň přibližný) rozpočet. Umožní vám se snadněji rozhodnout, zda jej investujete do srdcové záležitosti, kterou si jinak nemůžete dovolit (nadčasový kabát), či pořídíte ve slevě bílá trička a tílka na celý rok. 
  5. Promyslete si, zda a jak rozpočet rozdělíte hodnotově. Chcete podpořit nákupem toho či onoho? Máte svou oblíbenou značku,  designéra, obchod? 
  6. Na nákupy choďte plánovaně, nikoli hladoví, s dostatkem času a v pohodové náladě. Záměrně říkáme “chodit”, protože veříme, že pokud máte zjistit, zda vám model opravdu sluší a bude sloužit, je potřeba si ho pečlivě vyzkoušet a v tomto směru je návštěva kamenného obchodu vždy lepší (nikoli však jedinou) volbou. 
  7. Pokud kvůli okolnostem anebo z důvodu vzdálenosti oblíbených obchodů nakupujete on-line, pak sami sobě slibte, že nepadnoucí model opravdu vrátíte. Právě v období slev je to přijde důležité, neboť do slev nepadají jen poslední velikosti oblíbených modelů, ale samozřejmě i to, co se zkrátka neprodalo dřív. Na vině může být vícero faktorů a střih, který ne všem padne, bývá jedním z nich.
  8. Nakupujete-li osobně, počítejte se zkoušením v kabinkách. Ideální je vzít si na sebe oblíbené prádlo či body, legíny či punčocháče. Čím méně vrstev, tím méně frustrace. 
  9. Vždy upřímně hodnoťte, zda model budete nosit i sezónu napřesrok, a volte to, co je dobře kombinovatelné a trendům odolávající. Pokud si koupíte zvýhodněný kousek ve slevě, docílíte nominálně nižší investice na začátku. Zima je však skoro za půlkou. Pokud model neplánujete nosit pravidelně a další sezónu vám již sloužit nebude, pak bude vlastně dražší, než to, co byste si koupili na začátku sezóny za cenu vyšší.
  10. A nakonec: nekupujte si nic, co vám velikostně nesedí z lítosti, že vaše velikost už není. Nekupujte si ani to, co je vlastně kompromis. Výprodeje nejsou obdobím, kdy bychom měli jako zákazníci slevit ze svých nároků. Na to je - myslíme si - život příliš krátký.
     
_dsc0923.jpg
Chcete článek nasdílet?