Jak smysluplně nakupovat v letošních výprodejích?

1. 7. 2021.
nila-summer-63.jpg

Text: Eva Urbanová

čtení na 5 minut 

S nástupem letních prázdnin se tradičně roztrhne pytel s výprodeji módy. Ani náš obchod není výjimkou. Na rozdíl od fast fashion má sice “pomalá móda” omezený počet sezón, slevy bývají omezenější (a já věřím, že i oboustranně férovější), i v ní ale hrají roli trendy, počasí, barevné i materiálové preference. Příští kolekce jaro/léto i podzim/zima tak budou jiné, než ty letošní. A to je dobře! Jsou nadčasové modely, kterých se sezónnost netýká (bílá košile, černý rolák), ale i ty jejich designéři opakují v nových kolekcích s lehkými obměnami střihu či materiálu. Výprodeje tak k módě nerozlučně patří. Poslední rok je navíc specifický tím, že mnoho kamenných obchodů bylo v podzimní a následně i jarní sezóně opakovaně uzavřeno a kvůli celosvětovým problémům s výrobou a logistikou se řada kolekcí naskladňovala se zpožděním. Do výprodejů se tak často dostanou modely, které by jinak touto dobou již byly dávno vyprodány, či ty, na které během posledních měsíců bylo s ohledem na práci z domova méně chuti, a zůstaly tak mimo radar - letošní výprodeje jsou tak bezesporu, minimálně v kontextu slow fashion, bohatší. Na druhou stranu do velké míry proběhnou on-line, což klade větší nároky na správný výběr.

Pro zákazníka je přelom sezón často obdobím, kdy na nákupy míváme čas, chuť i prostředky. To nahrává impulsivním nákupům, které obchodníci podporují mohutnou slevovou reklamou. Jak ve výprodejích pořídit to, co nám bude dlouho sloužit a co nám přinese skutečnou radost?

  1. Před prvními nákupy doporučuji udělat si malou inventuru šatníku a botníku. Pokud jste příznivci pomalé módy, možná jste ji naposled dělali někdy v únoru či březnu s koncem zimních dní. Je něco, co vám v šatníku chybí? Něco vám naopak přebývá? Něco chcete nosit, ale nemáte to s čím kombinovat? Výsledkem by měl být přibližný seznam toho, po čem toužíte a do čeho chcete investovat bez ohledu na to, co je vám nabízeno. Až poté se porozhlédněte. Určitě pak nabídku uvidíte jasnější optikou.

  2. Doporučuji v této fázi sezóny odložit modely, které jste od jejího začátku nenosili a ani v příštích dnech si je neplánujete vzít na sebe. Jsou to pravděpodobní adepti na odchod z vaší skříně. Máte-li čas, letní měsíce jsou skvělou dobou na uspořádání výměnného bazárku s přáteli, kde tyto modely můžete předat dál. Nejsem velkým příznivcem veřejných swapů (o tom jindy); podrobný návod, jak uspořádat ten soukromý, najdete na NILAblogu.

  3. Správný nákup vyžaduje nejen seznam, ale i (alespoň přibližný) rozpočet. Umožní vám se snadněji rozhodnout, zda jej investujete do srdcové záležitosti, kterou si jinak nemůžete dovolit (nadčasové šaty), či pořídíte ve slevě bílá trička a tílka na celý rok. Zároveň vám dává možnost si jej rozdělit i hodnotově. Chcete podpořit nákupem toho či onoho? Máte svou oblíbenou značku či designéra? Něco chcete již dlouho vyzkoušet?

  4. Na nákupy doporučuji chodit plánovaně, s dostatkem času a v pohodové náladě. Záměrně říkám “chodit”, protože veřím, že pokud máte zjistit, zda vám model opravdu sluší a bude sloužit, je potřeba si ho pečlivě vyzkoušet a v tomto směru je návštěva kamenného obchodu vždy lepší volbou. Pokud kvůli okolnostem anebo z důvodu vzdálenosti oblíbených obchodů nakupujete on-line, pak sami sobě slibte, že nepadnoucí model opravdu vrátíte. Právě v období slev mi to přijde důležité, neboť do slev nepadají jen poslední velikosti oblíbených modelů, ale samozřejmě (a v mnoha obchodech převážně) to, co se zkrátka neprodalo dřív. Na vině může být vícero faktorů a střih, který ne všem padne, bývá jedním z nich.

  5. Vždy doporučuji upřímně hodnotit, zda model budete nosit i sezónu napřesrok, a volit to, co je dobře kombinovatelné a trendům odolávající. Nezapomeňte, že ve slevách se často objevují modely právě opačné; krátkodeché trendy záležitosti a výrazné vzory a barevnosti. Neříkám, abyste po nich nesáhli. Jen si ověřte, že je máte s čím kombinovat a že vás budou “bavit” dlouho. Možná jste již slyšeli o konceptu “ceny za jedno nošení” (Cost Per Wear). Pokud si koupíte zvýhodněný kousek ve slevě, docílíte nominálně nižší investice na začátku. Léto je však skoro za půlkou. Pokud model neplánujete nosit pravidelně a další sezónu vám již sloužit nebude, pak bude vlastně dražší, než to, co byste si koupili na začátku sezóny za cenu vyšší. Pak už je dobré počkat na novinky.

  6. A nakonec osobní apel: prosím, nekupujte si nic, co vám velikostně nesedí z lítosti, že vaše velikost už není. Nekupujte si ani to, co je vlastně kompromis. Výprodeje nejsou obdobím, kdy bychom měli jako zákazníci slevit ze svých nároků. Na to je - myslím si - život příliš krátký.

_dsc9264_1.jpg

Komentáře

Chcete článek nasdílet?