43397513_700906416939753_7062231051735422160_n-3.jpg

Text: Eva Urbanová, čtení na 5 minut 

V lednu se tradičně roztrhne pytel s výprodeji módy. Ani náš obchod není výjimkou. Na rozdíl od fast fashion má sice “pomalá móda” omezený počet sezón, i v ní ale hrají roli trendy, počasí, barevné i materiálové preference. Příští kolekce podzim/zima už tak bude jiná, než ta letošní. A to je dobře! Jsou modely, kterých se sezónnost netýká a jsou zcela nadčasové (představte si černý rolák), ale i ty jejich designéři opakují v nových kolekcích s lehkými obměnami střihu či materiálu. Výprodeje tak k módě nerozlučně patří.

Z pohledu zákazníka je leden často obdobím, kdy na nákupy míváme čas, chuť i prostředky. U někoho to souvisí se zimním “blues”, u někoho třeba i s finančními příspěvky, které nám Ježíšek nechal pod stromečkem. Pokud jsme před Vánoci utráceli za ostatní, v lednu se vracíme sami k sobě a chceme se cítit dobře. To nahrává impulsivním nákupům, které obchodníci podporují mohutnou slevovou reklamou. Jak ve výprodejích pořídit to, co nám bude sloužit a co nám přinese skutečnou radost?

  1. Před prvními nákupy doporučuji udělat si malou inventuru šatníku a botníku. Pokud jste příznivci pomalé módy, možná jste ji naposled dělali někdy v září či v říjnu, s koncem teplých dní. Je něco, co vám v šatníku chybí? Něco vám naopak přebývá? Něco chcete nosit, ale nemáte to s čím kombinovat? Výsledkem by měl být přibližný nákupní seznam toho, po čem toužíte a do čeho chcete své peníze investovat, bez ohledu na to, co je vám nabízeno. Až poté se porozhlédněte. Určitě pak nabídku uvidíte jasnější optikou.
  2. Doporučuji v této fázi sezóny odložit modely, které jste od jejího začátku nenosili a ani v příštích dnech si je neplánujete vzít na sebe. Jsou to pravděpodobní adepti na odchod z vaší skříně. Máte-li čas, leden je skvělá doba na uspořádání výměnného bazárku s přáteli, kde tyto modely můžete předat dál. Nejsem velkým příznivcem veřejných swapů (o tom jindy); podrobný návod, jak uspořádat ten soukromý, najdete na NILAblogu.
  3. Správný nákup vyžaduje nejen seznam, ale i (alespoň přibližný) rozpočet. Umožní vám si snadněji rozhodnout, zda jej investujete do srdcové záležitosti, kterou si jinak nemůžete dovolit (nadčasový kabát), či pořídíte ve slevě bílá trička a tílka na celý rok. Zároveň vám pak dává možnost si jej rozdělit i hodnotově. Chcete podpořit nákupem toho či onoho? Máte svou oblíbenou značku či designéra? Něco chcete již dlouho vyzkoušet?
  4. Na nákupy doporučuji chodit plánovaně, s dostatkem času a v pohodové náladě. Záměrně volím slova “chodit” protože veřím, že pokud máte zjistit, zda vám model opravdu sluší a bude sloužit, je potřeba si ho pečlivě vyzkoušet a v tomto směru je návštěva kamenného obchodu vždy lepší volbou. Pokud nakupujete raději on-line i s rizikem, že model budete muset vracet, či nemáte jinou možnost, pak sami sobě slibte, že nepadnoucí model opravdu vrátíte. Právě v období slev mi to připadne důležité, neboť do slev nepadají jen poslední velikosti oblíbených modelů, ale samozřejmě (a v mnoha obchodech převážně) to, co se zkrátka neprodalo dřív. Na vině může být vícero faktorů a střih, který málokomu padne, bývá jedním z nich.
  5. Vždy doporučuji upřímně hodnotit, zda model budete nosit i příští sezónu (podzim/zima) a volit to, co je dobře kombinovatelné, nadčasové a trendům odolávající. Nezapomeňte, že ve slevách se často objevují modely právě opačné; krátkodeché trendy záležitosti a výrazné vzory a barevnosti. Neříkám, abyste po nich nesáhli. Jen si ověřte, že je máte doma s čím kombinovat a že vás budou “bavit” dlouho. Možná jste již slyšeli o konceptu “ceny za jedno nošení” (Cost Per Wear). Pokud si koupíte zvýhodněný kousek ve slevě, docílíte nominálně nižší investice na začátku. Zima však nepotrvá věčně a je skoro za půlkou. Pokud model neplánujete nosit pravidelně a další sezónu vám již sloužit nebude, pak bude vlastně dražší, než to, co byste si koupili za cenu vyšší. Pak už je dobré počkat na novinky.
  6. A nakonec osobní apel: prosím, nekupujte si nic, co vám velikostně nesedí z lítosti, že vaše velikost už není. Nekupujte si ani to, co je vlastně kompromis. Výprodeje nejsou obdobím, kdy bychom měli jako zákazníci slevit ze svých nároků. Na to je - myslím si - život příliš krátký.

Komentáře