Ztracena v medíně. Část II.

26. 2. 2015

V tomto díle bych se s Vámi chtěla podělit o pár postřehů, jak nezešedivět při cestování do zemí, kde se o vše smlouvá, a ideálně odjíždět s plným kufrem a dobrým pocitem pořádného úlovku. Je to pro mne i taková mentální příprava a opakování na cvičišti. Kvapem se totiž blíží naše další cesta do Maroka. Jedeme jen na pár dní a s trochu jiným cílem než obvykle. Potřebujeme totiž několik unikátních kousků pro naše věrné zákazníky, co zařizují byt, a také pro plánovanou fotostory. Na papírku mám sepsanou řadu úkolů, zahrnující červený kelim koberec velikosti té a té, jedno zrcadlo velké, tepané tácy. Moc se těším, protože se mnou poprvé na takovou cestu pojede kromě muže i moje sestra Janička. Hodláme si to užít od nákupu úžasných časopisů do letadla, přes sledování hvězd nad vínem, po skvělé úlovky. V hledáčku pro ni mám mimo jiné tyto boty pletené z palmového listu raffia, který na letních doplňcích rádi používají i kolegové z Prady. Ale abyste nenabyli mylného dojmu - letíme za 50 Eur z nějaké vesnice u Frankfurtu nečím, čemu říkám "no class", a první noc spíme všichni tři na jedné posteli... foto níže via Pinterest

85fd4db99b57e406c27c913b2a057771.jpg

Na Pinterestu si poctivě shromažďuji inspiraci a nejvíce se těším na nakupování koberců! Koho to zajímá, kobercová nástěnka je zde a zrovna tyhle fotky (zdroj: obchod Beklina) mě moc baví. Všechna čest! 

beklina4.jpg
b91d016aec39fde3950bfff6045d541d.jpg

A teď ke smlouvání. Smlouvám nerada. Kdo smlouvá rád? V zemích, kam jezdíme, je však smlouvání takovou součástí koloritu, že se mu nevyhnete. A záleží jen na Vaší schopnosti smlouvat, zda se alespoň přiblížíte férové ceně vytouženého kousku. Nezaručuji, že můj recept na smlouvání je ten pravý, ale takto to dělám já, když už nedokážu odolat. Třeba se Vám tento recept při cestách osvědčí. Hlavně nám prosím do komentáře určite napište i své zkušenosti a tipy! 

Byla jsem poučena, že smlouvání je zejména velké divadlo, které si všichni zúčastnění mají řádně a v dobré náladě užít. Proto nechodím nakupovat hladová, zasmušilá a bez dostatečné dávky kofeinu v žilách. Do kabelky přibaluji minimálně sušenku a kalkulačku. Myslím, že je lepší vypadat spíš jako vandrák, deštník s logem vyhlášeného hotelu člověka dokonale prozradí. Sázkou na jistotu je takový ten boho chic. Jedna kapsa prázdná, druhá vysypaná. Základem neúspěchu jsou naopak tašky nadité předchozími nákupy, luxusní doplňky či nedostatečné zahalení. Tento druh neuctivosti je brán velmi vážně. Takže první fotografie níže ano, druhá možná, třetí nikdy!

fdd20e1d3a06840abafc00ba22aaf35f.jpg
02d7b93ffb9c33cd21bf110b129936eb.jpg
51a57f12ab97b7a8b861824c1c0fd678.jpg

Mužský doprovod se ukázal výhodou, maximální skupinka - 4 vandráci. Věřím, že je důležité nespěchat. Najít to pravé místo je klíč. Nakoupit v turistickém obchodě před vyhlášenou památkou nebude to pravé. Tržiště, nepřehledné uličky se spoustou obchodů, kde všichni mají zdánlivě to samé a v obrovských kvantech, mohou být zdrojem frustrace, ale pravděpodobně jste na správném místě. Jak postupovat? Při základním obhlížení situace se mi osvědčilo majitele, lelkující před obchodem, vždy uctivě pozdravit, ale jít si v zásadě sebevědomě svým tempem za svým. Nikdy se nenechám, aby mě někdo fyzicky zatahoval do svého obchodu či na mě mluvil. Myslím, že slušný pozdrav stačí a že není od věci ukázat i určitou míru nezájmu. O cenu koláčku na posilněnou či naprostých drobností moc nesmlouvejte, ceny jsou často "fixní" a je dobré šetřit síly na důležitější bitvy! Ačkoli to je lákavá "úniková" cesta, snažím se neslibovat, že se vrátím, pokud to opravdu neplánuji. Věřím, že prosté rozloučení je fér. Byla jsem poučena, že není slušné ptát se na ceny "jen tak", když vím, že mě věc stejně nezajímá. Dotazem na cenu vyjadřujete vážný zájem, nechte si jej opravdu až na konec.

Jakmile Vám padne do oka konkrétní kousek, pečlivě si jej prohlédněte. Otočte ze všech stran, hledejte poškození, opatrně protřeste. U stolečků a lamp je dobré vyzkoušet stabilitu. Koberec si můžete nechat vynést na denní světlo, vlhkým ubrouskem lze vyzkoušet, zda u barvených produktů barvy drží. Jakoukoli nalezenou mouchu je záhodno patřičně okomentovat a nešetřit zklamanými výrazy - je to opravdu představení svého druhu. Vždy se ptám otevřeně, zda jde o ruční výrobu a odkud produkt pochází. Vše určitě není "místní"! To, jestli dostáváte pravdivé odpovědi, nelze často rozeznat jinak než intuicí. Zpravidla si trpělivě projdu několik podobných obchodů. Pozvání na čaj je lepší odmítnout, pokud si nejste jisti, že daný obchod je ten pravý. Už teď víte, že bez té malované truhly nemůžete žít? Nedejte to na sobě znát. Není to snadné, ale přílišný entuziazmus zhoršuje výsledek vyjednávání - klidně o desítky procent. Takových truhel je přece mnoho. Hrajete pokr a soupeř je zkušený. Přichází tah na branku, tedy: "Kolik to stojí?" 

3ea2bea2aa03e22a290da5e05e188894.jpg

Je důležité si nejprve vnitřně ujasnit, jaká je maximální cena, se kterou byste byli spokojeni. Zapomeňte na to, jestli existuje nějaká správná cena. Cena musí fungovat hlavně pro Vás, Vy musíte mít pocit dobrého nákupu. První částku, kterou od prodávajícího uslyšíte, je pochopitelně třeba brát jako základní rozehru. Podle destinace, kde se nacházíte, však lze z "vykopnuté" částky usoudit, jaká jsou očekávání prodávajícího. V Maroku se například říká, že prodávající bude velmi spokojen, pokud dosáhne 40% úvodní částky. V jiných zemích to může být více či méně. To by mělo být součástí rešerše před odjezdem. Typicky vytáhnu kalkulačku, přepočítám si úvodní částku do korun a podělím ji pěti. Pokud bych ani za vypočtených 20% úvodní částky daný kousek nekoupila, poděkuji a uctivě, leč rezolutně projevím, že nemám zájem. Pokud naopak usoudíte, že cena "vychází" a Vám artikl za to stojí, můžete zkusit nepohnout brvou a oněch 20-25% nabídnout jako vlastní první návrh. Moc nedoporučuji navrhnout třeba 5%, obchodník by mohl mít pocit, že si z něj utahujete. Je lepší si trvat na svém, než opakovaně přihazovat. Následovat bude pravděpodobně několik kol hraného přetahování, lamentování, chytání se za hlavu atd. Pokud se ve výsledku dostanete na 30-40% úvodní částky, je důvod ke spokojenosti. Pokud naopak výrazně překročíte 50%, zřejmě to chce příště přitvrdit. Nevyjednávejte však cvičně či z legrace, to je zpravidla vnímáno jako urážka! Pokud se nedohodnete a rázně vykročíte z obchodu, je možné, že za Vámi obchodník vyběhne a nabídne nižší cenu. Znamená to pochopitelně, že Vaše poslední nabídka nebyla daleko od toho, s čím by byl prodávající dostatečně spokojen. Pokud je Vám obchodník sympatický, pak se vraťte a je víceméně rozhodnuto - buď na své poslední nabídce trvejte, nebo ji jen symbolicky navyšte, pokud by lamentování obchodníka bylo opravdu hodno scény Národního. Hlavní je neztrácet pozitivní přístup. Když Vám dojdou argumenty, řekněte, že více v hotovosti prostě nemáte. Zde Vám dokonalý vandrácký look pomůže přidat na věrohodnosti. Pokud se shodnete, nabídněte potřesení rukou. A svůj názor už neměňte. Nakonec můžete požádat o očištění a zabalení svého pokladu, vyčistění koberce a pokud jde o větší věc, o doručení do hotelu či úschovu. Často bývá v ceně a vyplatí se, pokud chcete nakupovat dál.

Chcete článek nasdílet?