Tento text je pokračováním části první, kde jsem se zamýšlela nad tím, zda podnikání, jako životní cesta, je pro každého a jak poznat, zda je právě pro Vás. Nyní je tedy načase říci i B. Pokud si tuto cestu vyberete, jak Váš nápad či vizi proměnit v realitu? Nebudu zastírat, trochu jsem se psaním bojovala. Moje zkušenost v podnikání je velice specifická, nejen tím, jak jsem se k němu dostala, že jde o podnikání vlastně celkem drobné, ale i jak k němu přistupuji. Co funguje pro jednoho, nemusí fungovat pro jiného. Poslední, co bych chtěla, je zaplnit tyto řádky prázdnými hesly a motivačními citáty. Ale snad je má obava z přílišného zjednodušení, či z předání příliš osobní zkušenosti i tím nejdůležitějším, co mám tímto postem sdělit. Nevěřte nikomu, že existuje nějaký zaručený recept. Cest k realizaci Vašeho plánu je pravděpodobně velká, snad i nekonečná spousta. Všechny tyto cesty jsou jistě cestami do kopce, kdy na zádech ponesete těžký bágl a kdy se Vám budou hodit tři věci: nadšení, trpělivost a zdroje. Místo zaručeného receptu, jak se dostat do cíle (ten si definujete Vy), mohu nabídnout jen své osobní tipy, které by se Vám mohly hodit ve fázi, kdy si teprve před výstupem zavazujete pohorky. Ráda bych Vás povzbudila úvahou, že i celkem klikatou cestou či deštěm se dá projít tak, že na ni jednou budete rádi vzpomínat. Ty nejlepší výhledy do krajiny bývají na nečekaných místech. A nejinak je tomu i v podnikání.

Od nápadu k moodboardu

Se skleničkou vína je nápad, či několik skvělých nápadů, na světě. Ve chvíli, kdy se Vaši přátelé dávno vyspali z kocoviny, se Vás nápad stále drží a nedá Vám spát. Nejinak je tomu za týden a tak nastal čas Vaši ideu prohloubit a zkonkretizovat. Představuji si tuto fázi jako aktivní snění s cílem co nejkonkrétněji popsat svou vizi, ať už je výstupem zaplněná nástěnka, text, prezentace, či popsaný blok. Shromážděte si maximum informací z podobných byznysů či provozů, prozkoumejte fyzicky svou možnou konkurenci. Cestujte, pokud někdo něco podobného dělá v zahraničí, vše dokumentujte, zapisujte, bezostyšně se ptejte i na úplné detaily. Inspiraci Vám mohou přinést i místa, jako je třeba Pinterest, či časopisy o podnikání typu Monocle. Srovnejte si hlavní hodnoty, které má Váš byznys ztělesňovat a co Vás bude odlišovat od konkurence. Čím budete unikátní. Nemusí jít zrovna o ekologii či jiné “dobrokonání”, odlišit se můžete i neformálním “no frills” přístupem, klubovým pojetím, řemeslným zpracováním, cenovou politikou. Hlavní je umět svou jedinečnost jasně a jednoduše komunikovat. Často není důležité, co děláme, ale jak. Pochopení své jedinečnosti a nastavení hodnot Vám také dá důležitý kompas při rozhodování na Vaší cestě. A že těch rozhodnutí bude! Pokud se svou vizi rozhodnete odprezentovat nějaké spřízněné duši (a měli byste), není v této fázi důležité, zda se Vám dostane pochvaly, či kritiky. Reakce svých blízkých berte s rezervou. Důležité je jen to, jestli jste schopni svoji představu popsat tak jasně a srozumitelně, že by ji pochopila i Vaše babička. Jedině tak poznáte, zda je nápad dostatečně vybroušen a je část na fázi dvě. 

Od moodboardu k byznys plánu

Na téma byznys plánů existuje spousta literatury. Každý byznys jej potřebuje, ačkoli je často zpočátku celý špatně. S tím je potřeba počítat, neboť element věštění z křišťálové koule někdy bude dost velký, zejména pokud Vám chybí předchozí zkušenost ve stejném oboru podnikání. To Vás ale nesmí odradit. Tento krok se nedá přeskočit a mentální cvičení, kterým projdete, je zkrátka nutné k tomu, abyste postupně ze svého zprvu naivního plánu dostali skutečně realistického průvodce na cestě za Vaší vizí.

Klíčové je zodpovědět si otázku co je Váš produkt/služba, jakou potřebu zákazníků řeší a kdo je Váš zákazník. Svého cílového zákazníka si jasně vykreslete, včetně jeho disponibilního příjmu, a zjistěte si přesně, kolik takových zákazníků na Vašem trhu je (využít můžete data ze sčítání lidu) a kolik z nich jste schopni oslovit. Od toho se odvíjí vše ostatní. Kolik má Váš produkt stát je kapitola sama pro sebe. Ceny se nemusí odvíjet jen od nákladů, ale například také od maximální částky, kterou je Vám zákazník ochoten za produkt/službu zaplatit. Někdo volí cestu cenové války s konkurencí, u někoho bude spíše vhodné výší ceny ovlivňovat vnímání produktu/služby zákazníkem. Vytvořte si vlastní strategii. Zvažte také, jak je poptávka po Vašem produktu elastická, tj. zda se mění v závislosti na okolnostech (nabídka/cena) nebo je stále stejná (třeba chleba).  Jaké jiné možnosti zákazník má, ať už se jedná o koncového zákazníka či jného podnikatele. Pečlivě zmapujte konkurenci a v čem se jeví, že její úspěch či neúspěch spočívá. Konkurence může mít více podob.  V maloobchodě, například, ten, kdo prodává pralinky, jako Vy, je Vaše konkurence přímá. Ten, kdo prodává něco, za co by zákazník mohl utratit svůj rozpočet místo Vašich pralinek, je konkurence nepřímá. Obě mají velký vliv na Vaše šance uspět. Zvažte si realisticky, jak je Vaše idea kopírovatelná a zda můžete očekávat, že budete následováni a v jakém časovém horizontu.

Výstupem byznys plánu by ideálně měla být projekce průběhu prvních jednoho až tří let Vašeho byznysu. Po finanční stránce je podstatou každého plánu odhad nákladů a výnosů (tj. marží a zisku). Při projektování nákladů a výnosů buďte konzervativní (tj. náklady raději zdvojnásobte a příjmy raději snižte na polovinu). Pokud máte tu možnost, je nedocenitelné, když své projekce můžete projít s někým, kdo podniká v podobném segmentu. V opačném případě musíte spoléhat na veřejně dostupná data, svůj rozum a intuici. Například v segmentu maloobchodu je dobře dohledatelné, jak vysoký nájem v poměru k tržbám si můžete dovolit, či jaké náklady na prodejní personál či marketing v poměru k tržbám jsou optimální. Zda se na začátku k tomuto optimu můžete přiblížit či ne, bude otázkou, ale základní orientace se Vám může hodit. Pokud nepřicházíte s vyloženě revolučním nápadem a nestojí Vám již nyní fronta za dveřmi, nebývá rozumné očekávat, že po spuštění Vašeho podnikání nastane zázrak. Zkušený účetní by Vám měl být schopen dát zpětnou vazbu k finančním projekcím a Vašim výpočtům, či alespoň identifikovat největší slabiny. To úzce souvisí s otázkou financování a cash flow. Kolik hotovosti bude Váš byznys potřebovat na první rok? Není snad nic důležitějšího, než aby Vám v kritický moment nedošly peníze. V případě, že nemáte dostatečný vlastní kapitál na financování Vaší vize, rozhodně dvakrát měřte, než někomu dáte hned podíl na svém podnikání. Pokud to jen trochu jde jinak, svůj podíl si chraňte, nebo investujte do dobrých smluv, které Vás ochrání či Vám umožní si svůj podíl koupit zpět za férovou cenu, budete-li chtít. Úvěrové financování může být lepší variantou, ale bývá velmi těžké ho na začátku získat. Pro některé projekty může být zajímavý crowd-funding. Možnosti existují, avšak většina nás drobných podnikatelů si na začátku musí nějak poradit s tím, co má, tedy často s málem. Je dobré mít plán B., záchrannou síť v rodině či mezi přáteli či i ve vlastní možnosti alternativního “rychlého” výdělku pro případ, že bude potřeba Váš byznys trochu zresuscitovat. Nezapomeňte do byznys plánu zakomponovat vlastní (přiměřenou) odměnu – jinak si jen budete uměle zlepšovat svoje výsledky. Dopady formy Vašeho podnikání (živnost či obchodní společnost) a zdanění proberte s právníkem.

Příprava byznys plánu není jednoduchý úkol. Jakmile narazíte na své osobní maximum, nevíte, co dál do něj zahrnout a máte zato, že je realistický, můžete zkusit jej někomu zkušenému ukázat, přednést. Zde již nemá moc smysl zapojovat přátele, tedy pokud mezi nimi není nějaký “byznys guru”, zkuste spíš oslovit nějakého jiného podnikatele, investora či mentora. Vyloženě nutné to není, já také tu odvahu neměla, respektive spíše měla jsem odvahu to neudělat. Dnes už bych o tom možná přemýšlela více, neboť také vím, že podnikatelé si často rádi pomůžou, třeba i jen tak.  

Bod nula, jako první malé vítězství

Nyní je Vaše vize jasná a máte v rukou první, doufejme realistická, čísla. Váš plán je hotov a Vy při nejlepší vůli nevidíte, proč by to nemělo vyjít. Mnoho lidí si v této fázi bere dovolenou či si nechá nějaký časový odstup, odpočinek před výstupem je důležitý! I když tento okamžik můžeme vnímat jako bod nula, reálně jste v tuto chvíli dál, než se 99% lidí se svým podnikatelským nápadem kdy dostalo. Zpětně je budete vnímat jako bod velké osobní odvahy. Ať už jej provází Vaše výpověď v zaměstnání či něco méně dramatického, v každém případě Vaše odhodlání znamená ve Vašem životě zásadní změnu kurzu a věřte mi, že stojí zato označit si jej v kalendáři.

Začněte co nejdříve a s “minimálním” produktem

V této fázi zapomeňte na dokonalost. Doporučuji si Váš produkt co nejdříve otestovat ve formě, které se v moderní “startupové” literatuře říká “minimum viable product”. Jinými slovy, pokud je to z povahy Vašeho byznysu možné, běžte co nejdříve s kůží na trh s na minimum osekanou verzí Vašeho produktu či služby a s nízkými náklady. Účelem je získat zpětnou vazbu budoucích zákazníků a data pro úpravu vašeho produktu a byznys plánu. Je důležité nabízet to, co se od finální vize Vašeho produktu či služby příliš obsahově neliší, aby nasbíraná data měla vypovídací hodnotu. My jsme například začínali s malým, ale architektkou navrženým (troufám si říci) krásným stánkem, aby náš potencionální zákazník viděl, na co zhruba aspirujeme. Na první pohled trochu nelogicky jsme nešli cestou alternativních či designových marketů, ale přímo do epicentra nakupování, obchodního centra a před Vánoci. Místo do mnoha produktů jsme na začátku investovali do loga a fotografických vizuálů, kde ani ne všechny produkty byly v tu chvíli skladem. Jsem spíše zastánce neustálého pohybu dopředu na úkor pečlivého ladění a váhání. Na cestě se totiž, myslím, naučíte nejvíce a základem posunu je vlastně vůbec s realizací začít. Můžete udělat také sample sale, kde svůj produkt či službu nabídnete se slevou za zpětnou vazbu, či vyplnění dotazníku. Dobrým příkladem jsou dva chlapíci, kteří přišli s mléčným koktejlem a při každém nákupu zákazník tajně hlasoval, zda mají skončit v práci a byznys rozjet naplno, či nikoli. Takové testování může být i velmi pozitivním prvním PR Vašeho produktu, tak buďte odvážní a nebojte se zábavných forem. Prostě vypusťte to do světa. 

Drop the glamour

Celý tento odstavec byl v rámci připomínek mého muže vyškrnut s poznámkou „nic neříkající, patronizující, nikoho to, lásko, nezajímá“. Byl o tom, jak na začátku nepotřebujete žádnou kancelář a jak je věděcky podloženo, že mírná hladina ruchu v kavárnách má pozitivní vliv na efektivitu. Jak si zařídit pracovní kout a mém rezervovaném vztahu ke co-workingovým centrům. Ale, má pravdu, na to si přijde každý rád sám.

Budování týmu a portfolio dodavatelů

Pokud jste v tom na začátku sami, pravděpodobně se tento stav brzy změní. Není snad nic náročnějšího a zároveň důležitějšího pro Váš byznys než postavit dobrý a funkční tým. Tam, kde velké korporace nabízejí prostředí zlaté klece, status a benefity, Vy nabízíte možná více zábavy a smyslu, ale i velmi nejistou budoucnost a prostředí ve stylu “co si můžeme dovolit”. Snažte se najít ten správný poměr mezi přirozenou touhou ušetřit náklady na zaměstnance a opravdovými potřebami vašeho byznysu, které mohou vyžadovat u zaměstnanců vysoké kvality. Co chci říci je, vybírejte pečlivě, plaťte férově a motivujte svůj tým. Nabídněte flexibilitu, vstřícnost, důvěru a vizi. Nedávno mi jedna zájemkyně o práci u nás s upřímností sobě vlastní předhodila, že výběr k nám je jako výběr zaměstnanců do Bílého domu. Brala jsem to jako poklonu. Stejně se možná seknete a nejednou. Pečlivost při výběru se netýká jen zaměstnanců, ale i Vašich dodavatelů. Nepodlehněte pokušení zadávat práci přátelům, jen proto, že jsou to přátelé, rozhodující by měl být pouze poměr kvality a ceny. U všeho si zajistěte více nabídek a srovnávejte. Při budování těchto vztahů si vždy uvědomte, do jaké míry se na dodavateli stáváte závislí a mějte plán B pro případ zneužití jeho postavení. Toto bývá důležité pro byznysy využívající například webová řešení a podobně. 

Tvořte a vyprávějte svůj příběh, aneb "own your story"

PR Vašeho byznysu je na Vás a Vám také patří. Vy svůj příběh znáte nejlépe a Vy byste jej také měli osobně vyprávět. To neznamená, že Vám s tím někdo nemůže pomoci, nicméně byla by chyba se za svůj byznys schovávat a čekat, že si Vás někdo všimne náhodou. Ať děláte cokoli, zákazníci Váš příběh chtějí slyšet a média Vám v tom mohou pomoci, pokud o Vás budou vědět. Tak se nebojte je oslovit a buďte trpěliví. Pravděpodobně nejste jediní. Jsem odpůrce placených PR článků, každá placená reklama má být správně označena, tak neklamte svého zákazníka a nesnažte se jít cestou rychlých řešení. Snad si někdo jednou najde čas a požene k odpovědnosti agentury nabízející komentáře, recenze a “šeptandu” pomocí falešných profilů na sociálních sítích. Jsou jistě lepší formy marketingu. Při rozhodování o nich, které je často velice složité, Vám vždy pomůže návrat k Vašim hodnotám a definici Vašeho zákazníka. I my v tomto směru vyzkoušeli leccos a ověřuje se nám stále znova, že to, zda je nějaký marketingový kanál ten pravý či nikoli, svým způsobem cítíte, pokud svého zákazníka znáte skrz naskrz. U cen reklamy vždy smlouvejte, co se dá, alespoň v začátku, neboť slepota lidí vůči reklamě je velká a pro drobného podnikatele je placená reklama často obrovský náklad s těžce měřitelnými výsledky. Pozitivní karma Vašeho projektu a přirozeně vzniklé PR však bývají zdarma a často fungují nejlépe.

První rovinka

Nyní jste asi někde v první rovince a snažíte se z Vašeho byznysu “dítěte” vytvořit byznys “adolescenta”, další náročný kopec je tak nadohled a opět existuje celá knihovna literatury na téma, jak nastavit fungování procesů, jak Váš byznys rozšiřovat, jak zůstat konzistentní, jak a kolik z Vašich zisků reinvestovat. Možná jste mezitím jako já zjistili, že budování byznysu se stalo převážnou částí Vašeho života a na zábavu a dovolené moc není čas. Máte první výsledky a za sebou pravděpodobně i první velké chyby. Kolotoč událostí, který jste tak pracně uváděli v pohyb, se nějakým způsobem točí. Nestíháte ani to, co víte, že byste dělat měli. Máte obavu z průšvihu, ale i nefalšovanou radost z úspěchů a osobní svobody. A tak já se jako skromný průvodce loučím, neb jsme na tom úplně stejně. Přeji Vám od srdce hodně sil, radosti a uspokojení při realizaci Vašeho plánu!

Komentáře