Ač ještě ve chvíli kdy naše obchody musí být zavřeny, vítáme v Nile jaro novými kolekcemi udržitelných značek módy, doplňků a bot. Náročné období, kterým procházíme, zároveň obracíme v to nejlepší. Spustili jsme nový e-shop, vlastní podcast i program zpětného výkupu a prodeje udržitelné módy Nila Reloved. O tom všem více níže. I přes veškerou náročnost roku 2020 jsme jej zvládli překonat s mírným hospodářským růstem. Dosáhli jsme obratu 55 milionů korun a kladného hospodářského výsledku. Za našimi původními "předcovidovými" plány jsme z důvodů uzávěr kamenných obchodů zaostali jen o 20 %, což považujeme za úspěch. V tomto roce plánujeme otevřít nový obchod na pražské Letné a oslavit 10 let od založení. Na obojí se velmi těšíme!
Ve vedení Nily pokračuje životní partner její zakladatelky Evy, Pavel Urban (41). "Mým cílem je nastavit v Nile interní procesy a fungování tak, aby mohla rozkvést nejen do ideové a vizuální, ale i plné byznysové krásy. Jsme a zůstaneme jedničkou na trhu v oblasti udržitelné módy pro ženy. Mou dlohodobou vizí je expanze našich obchodů do zahraničí i zahájení vlastní výroby." Eva se nadále věnuje vedení marketingu Nily i osvětě v oblasti smysluplného životního stylu, pečuje o příběh Nily a věnuje se přípravě knihy (nejen) o pomalé módě. Publikace je plánována na září tohoto roku.
Na následujících řádcích najdete tyto informace:
Od začátku pandemie se v módní branži vznáší i otázka, jak se nastalá situace konkrétně odrazí v módních kolekcích. A jaký dopad bude mít na značky, které si udržitelnost, smysluplnost a etiku výroby vytyčily coby základní hodnotové pilíře? "Na detailní odpovědi si budeme muset zřejmě ještě pár měsíců počkat, už teď je ale zjevné, že leisurewear, tedy pohodlné domácí oblečení, zažívá zlatý věk a naopak vše, co se leskne a třpytí, si může pár sezón odpočinout," říká nákupčí Nily Jan Semerád. Značky z portfolia Nily reagují zmenšenými kolekcemi, ty jsou často až poloviční, a posílením bestsellerů. Ústředním motivem je nadčasovost a důraz na rozumné nakupování, kdy nově pořízené modely spíše doplní ty stávající, než aby je úplně nahrazovaly. I romantický styl, tolik typický pro značky Skall Studio nebo Beaumont Organic, se umenšuje s ohledem na sezónnost i účel - stejný kousek poslouží stejně dobře doma, ve městě i v kanceláři. Barevnému spektru dominují optimistické pastelové odstíny, nejčastěji barva šalvěje, levandule nebo citrónu, ale i sytější malinová, oblíbená terracotta, růžová nebo fialková. Sezónní barvy i nadále a stále častěji doplňují přírodní odstíny nebarvených materiálů jako jsou bavlna, len nebo hedvábí.
Šaty Nadja z biobavlněné gázoviny,
Skall Studio
Šaty Annie z biobavlněného seersuckeru, Serendipity Organics
Culottes a top z biobavlny,
Kowtow
Lněný overal s páskem Filipa,
Jungle Folk
Šaty Fresia ze směsi konopí a Tencelu, Thinking Mu
Mikina a džíny z biobavlny,
Nudie Jeans Co.
I letošní sezónu míří do Nily několik novinek. Hned zkraje sezóny dorazí švédské kabáty do deště Stutterheim, které reagují na vzrůstající potřebu trávit více volného času venku. Dalším nováčkem je rodinná katalánská značka Yerse. Ženský styl s řadou romantických prvků jako jsou výšivky, krajkové detaily, žabičkování, nabírané rukávy nebo květinové vzory vystihuje i název kolekce Herbarium. Nabídku bot rozšíří dvě dánské značky. Primárním zaměřením značky Bisgaard je dětská obuv a novou řadu bot pro ženy spustila teprve před několika měsíci. Nabízí čistý skandinávský design a vysokou kvalitu. Nordic Shoe People je rodinný projekt, jehož boty v retro stylu spojují řemeslné dědictví španělských výrobců a dánský přístup k designu i důraz na pohodlí. Posledním přírůstkem do rodiny Nila je další dánská značka Serendipity Organics. Modely z velmi měkkých a příjemných materiálů nezapřou skandinávský rukopis. Ten je ovšem doplněn letošními šťavnatými barvami a nepostrádá dávku romantiky v podání kanýrů, roztomile rozevlátých šatů, zavinovacích sukní a květinového vzoru.
Švédská módní značka Filippa K se již dávno vydala cestou minimalismu, akcentování kvality a nadčasovosti. V letošním výběru jsou trička v různých střizích i délkách rukávů, univerzální černé šaty z recyklovaného polyesteru, vlněná zavinovací bunda a pletená sukně či rolák s příměsí hedvábí a kašmíru. V podobném duchu tvoří i newyorský label 7115 návrhářky Szeki Chan. Její ikonický kabátek Sumo z prošívané bavlny letos dorazí v černé a off-white variantě. Vlajkovou loď značky představují šaty ze surového hedvábí a perličkou kolekce jsou letní šaty z několika vrstev velmi lehkého a vzdušného lnu, který hedvábí připomíná.
Stálá tvář kampaní Nila, Barbora alias Baronka Obozněnko, foto: Eliška Kubíková. Aktuální kolekce značek 7115 by Szeki a Filippa K.
Len je specialitou také švýcarské značky Jungle Folk. Kolekce nazvaná Ease staví na pohodlných modelech z francouzských materiálů - lehoučkého voálu i odolnějších pláten, během chladných večerů pak zahřeje kardigan Vega z jemné peruánské vlny alpaka. Rovněž Maska, švédská značka, jež v Nile boduje především na podzim se svými pleteninami, přichází se vzdušnými materiály, letos poprvé s modely z vrstveného mušelínu.
Mezi prvními ale dorazí novinky od barcelonských Thinking Mu. Kolekce nazvaná metaforicky Pollen vzdává hold včelám, rostlinné říši i kolektivnímu úsilí s vizí "vyššího" cíle. Kolekci definují drobné květinové vzory i syté barvy jako malinová a hořčicová, textury (bavlněný seersucker), úpletový program s příměsí konopí a recyklovaná biobavlna. Zavinovací šaty Amapola navazují na úspěch z loňské sezóny a dorazí hned ve třech variantách. Na prověřené siluety sázejí i baskičtí SKFK, přichází s barvami eukalyptu, šalvěje, temné oblohy a klasickou černou. Zajímavým tipem jsou pak "zero-waste" šaty, jež jsou střiženy tak, že při výrobě nevznikl žádný odpad.
Kromě již zmíněné nové značky Yerse budou sezónní repertoár rozšiřovat další španělští reprezentanti. Z katalánské metropole přicestují modely od Rity Row, mladé svobodomyslné značky, jež se tuto sezónu inspirovala v 90. letech. Na smyslný minimalismus odkazují elegantní šaty i overal s detailem uzlíků ze strukturované biobavlny, zatímco korzet i hravý overal z denimu ve "vintage" odstínu seprané zelené vybízejí k experimentování. "Španělský kroužek" uzavírají Suite13 z Baleárů se svými letními šaty "na pět způsobů". Letos zahrají v šesti barvách (kobaltově modrá, terracotta, žlutá, levandulově růžová, krémová a temně modrá batika), třech materiálových variantách (bavlna-len, cupro-Ecovero viskóza a Tencel) a dvou délkách.
Po sluncem zalitých letních dnech volají Scampi a jejich plavky z Econylu, recyklovaného nylonu. Kromě toho, že své produkty tato stockholmská značka šije v Evropě, zavazuje se ještě ke spolupráci na projektech v rozvojových zemích, jejichž cílem je snížení uhlíkové stopy. Pro velký úspěch opět zařazujeme také oboustrané plavky německé značky Mymarini s kontrastními prvky.
Fotogalerie nových kolekcí:
V uplynulých měsících se blog Nila rozšířil o další texty a fotoeditoriály s módní inspirací nejen v krásných bytech a domech, například u výtvarnice Nikoly Korčákové či u Baronky Obozněnko. Čtenáři se mohli dozvědět tipy, jak smysluplně nakupovat ve výprodejích, zda je jako obalový materiál lepší sklo či recyklovaný plast nebo jak podpořit ekologické fungování v pracovním provozu.
O další epizody a hosty, kteří mají co říct, je bohatší rovněž podcast Nila. Tematicky se rozkročil od témat k Nile těsně přiléhajících, jako je podzimní šatník nebo podnikatelská a životní cesta spoluzakladatele Nily Pavla Urbana, přes rozhovory o rodičovství, zvládání životních krizí, po literaturu nebo digitální závislosti.
Zpětný výkup krásných a hodnotných modelů a širší zpřístupnění prémiové módy etických značek, které Nila prodává, to jsou hlavní cíle nového programu s názvem Nila Reloved. Oblečení či doplňky, které by z různých důvodů ležely ladem, tak získají šanci na prodloužený život a lásku - mohou být „reloved“. Program se vztahuje na hodnotné a nadčasové modely, které byly pořízeny v obchodech Nila, ve výjimečných případech přímo u značek, které Nila prodává. Zachovalé oblečení (klidně s žádoucí patinou) se tak stane součástí průběžné „kolekce“ znovunalezených pokladů, ze které mohou vybírat další zákaznice. Ty mají při pořizování nových modelů prémivých značek velkou jistotu, že zboží Nila odkoupí zpět v podobě dárkového poukazu na nákup v hodnotě odpovídající 15 - 35 % prodejní ceny, za kterou byl produkt pořízen. Výkup probíhá online a kolekce bude vystavena v kamenném obchodě Nila v Karlíně. Tvářemi kampaně (níže) při spuštění programu jsou Anna Kameníková a Beáta Kaňoková.
Šaldova 5, Praha 8
+420 777 703 511
Korunní 91, Praha 3
+420 773 848 529
Korunní 91, Praha 3
+420 775 590 004
Korunní 76, Praha 3
+420 774 700 093